Musiikkiyleisö koki huikeita hetkiä Seinäjoella – Virtuoosi loihti tsunamin pianon koskettimilla
Seinäjoen Kaupunginorkesterin Romantiikan aallonharjalla Seinäjoki salissa 16.2. Solisti Risto-Matti Marin, piano
Seinäjoen kaupunginorkesterin torstai-iltainen konsertti osoitti, että Risto-Matti Marin on niin henkeäsalpaavan taitava virtuoosi, taiturillisen pianotekniikan omaava mestari kuin muille tilaa antava kamarimuusikkokin.
Konserttia edeltänyt taiteilijaesittely osoitti myös, että vaatimattoman ja sympaattisen oloinen Marin tietää valtavasti musiikista, kuten musiikin tohtorilta sopii olettaakin.
Koska konsertissa esitettiin romantiikan ajan säveltäjien musiikkia, kertoi Marin runsaasti hauskoja anekdootteja sekä esitti mielenkiintoisia analyysejä romantiikan ajan säveltäjistä.
Unkarilaissyntyinen Franz Liszt oli konsertin ensimmäisen teoksen säveltäjä. Kaksi legendaa -pianoteoksen osat poikkesivat todella paljon toisistaan.
Ensimmäinen osa, Franciscus Assisilainen saarnaa linnuille, oli täynnä diskanttiäänten helinää ja valoisia, herkkiäkin sävyjä. Teoksen toinen osa, Franciscus Paolalainen kävelee vetten päällä alkoi kyllä melko tyynesti, mutta kiihtyi hetkessä myrskyksi, joka pauhasi, mourusi ja vyöryi uhkaavasti.
On käsittämätöntä, että Marin pystyi taikomaan flyygelistä esiin tuollaisen hypnoottisen tsunamin. Yleisö palkitsi Marinin valtavilla aplodeilla.
[…] Saksalaisen Johannes Brahmsin Pianokvartetto no 1 g-molli op. 25 toi lavalle pianisti-Marinin lisäksi viulisti Antti Laasasen, alttoviulisti Ilkka Vainion ja sellisti Jussi Peltosen. Teos oli juhlaa alusta loppuun. Jokainen kvartetin muusikoista soitti eläytyvästi ja taiturillisesti.
Teos ei ole helppoa soitettavaa, mutta kaikki muusikot soittivat omat osuutensa loisteliaasti ja mikä parasta, herkällä korvalla toisiaan kuunnellen. Teoksen kolmas osa, Andante con moto, sekä neljäs osa, Rondo alla Zingarese tekivät suurimman vaikutuksen. Muusikot itsekin vaikuttivat loppukumarruksissa ansaitun onnellisilta.
Hanne Orrenmaa

